Nie takie żółtko (jajko) straszne jak je malują

0
47
Nie takie żółtko (jajko) straszne jak je malują

Jajko – źródło cennego żelaza, obfitujące w witaminy A, D i z grupy B. Dostarczają pewnych ilości siarki, potasu, fosforu, magnezu i miedzi. Żółtko to bogate źródło cynku i lecytyny, zawiera dobre kwasy tłuszczowe niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego niemowląt. Swego czasu wokół jaj narosło wiele kontrowersji, obwiniano je o podnoszenie cholesterolu we krwi i zalecano ich ograniczenie. Dzisiaj wiemy, że jajka warto jeść, zachowując umiar. Należy je wprowadzić też do diety dziecka.
Wprowadzenie żółtka do diety niemowlaka rozpocznij w piątym, szóstym miesiącu życia bez względu na to, czy dziecko karmione jest piersią czy mlekiem modyfikowanym. Standardy żywieniowe ustalone przed 2015 rokiem, zalecały podanie jaj dopiero po skończonym 7 miesiącu życia. Obecnie nie ma podziału na białko i żółtko. Od początku można podać całe jajko lub tylko żółtko.
Podając jajko po raz pierwszy, należy obserwować dziecko. Zaleca się aby w momencie wprowadzania ich do jadłospisu niemowlęcia nie podawać mu dodatkowo żadnego nowego składnika. Początkowo mogą być dodatkiem do zupki jarzynowej, kaszki a potem jako samodzielny posiłek. Najlepiej ugotuj jajo na twardo, następnie przekrój je na pół. Potrzebną część wydłub widelcem, pokrusz i wsyp do zupki. Gotując jajko pamięta,j aby robić to 6-10 minut. Jajecznicę smażoną na tłuszczu podajemy dopiero w 3 roku życia, natomiast taką na parze można podać dzieciom poniżej roczku. Nie podajemy maluchom surowych jajek ( np. w postaci kogel -mogel).
Warto wybierać jaja ze sprawdzonego źródła, gdzie wiemy czym karmione są kury. Niestety, jakość karmy znacząco wpływa na smak i zapach jaj. Najlepsze są od kur z wolnego wybiegu, z wiejskiego gospodarstwa. Mieszkając w mieście też można takie dostać. Należy szukać jajek oznaczonych cyferką 1, wtedy mamy pewność, że pochodzą one z wolnego wybiegu. Te z cyfrą 0 oznaczają chów ekologiczny. Jeśli będziesz przechowywać je w odpowiedni sposób, długo zachowają świeżość. Zanim włożysz je do lodówki koniecznie umyj je pod bieżącą wodą, gdyż mogą posiadać pałeczki salmonelli. po każdym dotknięciu jajka należy umyć dłonie. Jeśli masz wątpliwości czy są świeże, zrób prosty test. Wrzuć jajko do szklanki wypełnionej zimną wodą, jeśli utonie to znaczy, że jest świeże. Zepsute jajo będzie unosić się na powierzchni, ponieważ pod skorupka zebrało się powietrze. Jajka są silnym alergenem. Zdarza się, że w wyniku alergii krzyżowej dzieci uczulone na jaja reagują również na mięso kurczaka. W takim wypadku należy oba składniki wykluczyć z diety malca. Dzieciom, które mają skłonności do alergii zaleca się wprowadzania jajek później, po skończonym roczku. Gdy mamy do czynienia z alergią na jaja kurze, warto spróbować przepiórczych. Zazwyczaj jedno kurze jajo zastępuje się trzema, czterema przepiórczymi. Pamiętajmy, że jajka występują nie tylko w czystej postaci. Obecne są również w wyrobach gotowych czy półgotowych oraz w makaronach. W przypadku alergii należy uważnie czytać etykiety, ponieważ niekiedy zamiast jaj obecna jest mączka jajeczna.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here