Surowe owoce i warzywa dla niemowląt

0
288
Surowe owoce i warzywa dla niemowląt

Dieta niemowlęcia zazwyczaj kojarzy się z gotowanymi, mocno rozdrobnionymi i miękkimi produktami, których spożycie praktycznie nie wymaga wysiłku ze strony dziecka. Należy jednak pamiętać, że prawidłowy rozwój zgryzu i przewodu pokarmowego wymaga treningu, dlatego powinno się stopniowo zmniejszać stopień obróbki żywności.

Bardzo miękka konsystencja puree jest odpowiednia dla najmłodszych niemowląt, które nie ukończyły jeszcze szóstego miesiąca życia. W tym wieku podstawę wyżywienia dziecka stanowi jeszcze mleko matki lub modyfikowana mieszanka mleczna, a inne pokarmy są jedynie dodatkiem. Niemowlę w tym wieku powinno doskonalić odruch ssania oraz uczyć się rozdrabniać pokarm językiem. Do tego celu wystarczą gotowane puree owocowe lub warzywne z dodatkiem zmiksowanego mięsa lub jaj, a także kaszki i kleiki. W pierwszym półroczu życia dziecka wystarczy karmić je łyżeczką, ponieważ jest to zbyt wczesny okres na naukę samodzielnego jedzenia.

W siódmym miesiącu życia dziecka należy jednak wprowadzić większą różnorodność konsystencji. W diecie powinny pojawić się już nie tylko potrawy miksowane, ale również siekane i rozgniatane. W tym wieku surowe owoce i warzywa w diecie niemowlaka również mogą być już obecne. Można podawać je w dwóch formach: siekanej oraz w małych kawałkach, podawanych dziecku do ręki. Sprzyja to nauce samodzielnego jedzenia przez rozwój koordynacji ruchowej. Następuje także silny rozwój umiejętności żucia, gryzienia i ruchów języka. Należy rozpoczynać od miękkich owoców i warzyw, takich jak banan, brzoskwinia lub pomidor. Twardsze produkty, na przykład marchew, jabłka czy ogórki, lepiej podawać w formie drobno posiekanej surówki.

Oprócz prawidłowego rozwoju zgryzu i przewodu pokarmowego, surowe owoce i warzywa w diecie niemowlaka pełnią również ważną funkcję odżywczą. Gotowanie produktów spożywczych powoduje duże straty witamin i składników mineralnych, dlatego ich wartość jest znacznie obniżona w porównaniu z formą surową. Z wiekiem rośnie zapotrzebowanie niemowlęcia na wszystkie składniki, dlatego owoce i warzywa w formie surowej zyskują na znaczeniu. Gotowanie zabija większość drobnoustrojów obecnych w żywności, dlatego takie produkty są zalecane dla bardzo małych dzieci. Z wiekiem jednak układ odpornościowy staje się bardziej dojrzały, dlatego niewielkie ilości bakterii obecne na umytych warzywach i owocach nie są dla niego groźne. Całkowite unikanie ekspozycji na mikroorganizmy upośledza rozwój odporności niemowlęcia, co skutkuje częstymi infekcjami, gdy dziecko znajdzie się grupie rówieśniczej.

Surowe warzywa i owoce są zdrowym składnikiem diety, który musi być obecny w diecie człowieka do końca życia. Korzystne jest więc przyzwyczajenie niemowlęcia do ich smaku, ponieważ dzięki temu dziecko chętniej będzie sięgać po te produkty w przyszłości. Nauka samodzielnego jedzenia powinna być dla dziecka dobrą zabawą, dzięki której zwiększa swoją koordynację ruchową i rozwija się w prawidłowy sposób. Nie należy więc sztucznie przedłużać okresu karmienia łyżeczką, ale pozwolić niemowlęciu odkrywać świat.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułŻywienie dzieci
Następny artykułŻywienie dzieci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here