Dobre nawyki żywieniowe dla niemowlaka

0
305
Dobre nawyki żywieniowe dla niemowlaka

Narodziny dziecka wiążą się z wieloma wyzwaniami dla jego rodziców, a także problemami, którym muszą oni podołać, aby właściwie zaspokoić potrzeby dziecka. jednocześnie nie tracąc przy tym zbytecznej energii. Muszą być czujni przez 24 godziny na dobę, a przecież trzeba jeszcze iść do pracy, żeby zapracować na swoją rodzinę, trzeba czasem odpocząć, zdrzemnąć się, zrobić sobie czas wolny, odwiedzić znajomych i rodzinę oraz załatwić szereg innych obowiązków. Jednak same narodziny dziecka są dużą zmianą dotychczasowego trybu życia i to w taki sposób, że obracają to życie o 180 stopni. Zostaje się zmuszonym do przygotowania na to, że obecne plany zostaną wywrócone do góry nogami, a równie dużo czasu jak przy niemowlaku, będzie trzeba spędzić przez różnymi poradnikami, u lekarza, przed internetem w celu poszukiwań właściwych metod wychowawczych, odpowiedniego spędzania czasu z dzieckiem, odpowiedniej opieki dla niego czy odpowiedniej diety. Z racji, że dziecko wraz z rozwojem i dorastaniem zmienia swoje przyzwyczajenia, nastawienie, preferencje, a organizm inaczej reaguje na pewne rzeczy i przystosowuje się do coraz większej ilości, zajęć, wysiłku fizycznego, psychicznego, a także zmysły reagują na coraz to nowsze doznania – od dotyku poprzez słuch, wzrok, węch i smak. Toteż ważna jest właśnie dieta i jej optymalne dostosowywanie do dorastającego dziecka. W okolicach piątego miesiąca potrawy podawane dziecku są stopniowo rozszerzane – z samego mleka, które jest wciąż najistotniejszym elementem diety po przysmaki z warzyw. Najczęściej są to zmiksowane marchewki bądź ziemniaki w formie zupki lub kaszki. W kolejnych tygodniach wprowadza się do diety także mięso – początkowo kurczaka, indyka lub królika, a dopiero później określone ryby takie jak dorsz czy łosoś, zaś pod koniec pierwszego roku życia można dołączyć również cielęcinę, wołowinę i jagnięcinę. Równie istotne co warzywa są także owoce, które z racji ilości znajdujących się tam witamin mają niebagatelne znacznie dla diety niemowlaka w kontekście jego dalszego rozwoju. Początkowo preferowane są te z polskich sadów, zwłaszcza jabłka, a należy oszczędzać owoców cytrusowych takich jak cytryny, pomarańcze, mandarynki, a także truskawki, gdyż są one bogate w alergeny mogące być obciążeniem dla organizmu dziecka w jego wczesnych etapach życia. Kolejnym ważnym składnikiem diety niemowlaka jest także jajko. Jego właściwa dawka ma istotny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, gdyż jest bogata w białko i jest też składnikiem żelaza dostarczającego spory zasób energii. Zwłaszcza, żółtko jest niezbędne w przypadku właściwie zbilansowanej diety. Należy oczywiście wpierw zorientować się ile żółtka dla niemowlaka jest niezbędne, aby nie przesadzić również z zaleceniami. Jajka mogą być podawane dziecku również w całości, ale powinny być wcześniej ugotowane, nie należy zaś podawać ich na miękko. Przy końcu pierwszego roku życia, dziecko może spróbować także nabiału – takich przysmaków jak maślanka, kefir czy jogurt. Są one również źródłami alergenów i dlatego właśnie należy wprowadzać je do diety bardzo ostrożnie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here